Ein rar onsdag på lenge

Dagen i dag har vært rar på mange måta. Formen er sånn passe. Hadde egentleg ei god natt, men vært veldig trøytt heile dagen. Ettermiddagen gjekk til middag og kos me go’guten før eg måtte kasta inn håndkle og rett og slett gå opp og legga meg å sova. Vakna tidsnok so eg fekk sagt god natt til han, men følelsen av å måtte sove istadenfor å kosa meg og leika me guten, er egentleg forferdeleg. Men da e konsekvensen av å ha Fibromyalgi og Fatigue 🙁 

Venta på gutta mine 😉

Fatigue

Årsaker til fatigue

I de fleste tilfeller er det en grunn til at man opplever fatigue, men årsakene kan være mange og vidt forskjellige. Fatigue kan blant annet knyttes til: 

Fatigue er altså et symptom med mange mulige årsaker. Det kan ikke påvises gjennom blodprøver eller andre undersøkelser.

Ettersom fatigue kan være et symptom på vidt forskjellige sykdommer, avhenger behandlingen av tilstanden som forårsaker utmattelsen. I noen tilfeller der en tilstand er årsak til fatigue – for eksempel ved diabetes – kan riktig diagnose og behandling føre til at utmattelsen forsvinner.

For de som har tilstander der utmattelsen er en del av det vedvarende sykdomsbildet, er det vist at yoga, meditasjon og kognitiv atferdsterapi kan hjelpe enkelte grupper noe.

Det kan hjelpe å redusere krav man stiller til seg selv i hverdagen. Fysisk aktivitet – god fysisk form kan også hjelpe. Utfordringen kan være å finne et passende aktivitetsnivå.

 

Da positive i dag var at eg fekk med naboen på tur med Nikki i dag og da gjorde godt. Eg håpa snart eg får balanse i dagane mine og formen blir bedre. Skal i allefall ikkje sova vekk ettermiddagen min med gutungen etter barnehage meir 🙂

Er alt for glad i dan guten 😉

Nikki 😉
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg